מטיילים בפסח – לטייל בין גלבוע לעמק

כתב וצילם: קובי פינקלר No Comments on מטיילים בפסח – לטייל בין גלבוע לעמק
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

גבעולי החיטה עומדים בימים אלו של תחילת האביב במלוא הדרם. הרוח הנושבת בהם גורמת לכל גבעול וגבעול להיות "כורעה עם הרוח" כדברי השיר והמראה נפלא. צבען הירוק רק מוסיף נופך משלו. באזור הזה של הגלבוע, עמקי חרוד ובית שאן ועמק המעיינות, שפע של דרכי נוף (אחת מהן הצופה אל מול הנוף של העמקים מרהיבה במיוחד, מחברת בין הישוב מולדת לבית השיטה וקרויה על שמו של מי שניהל כאן שנים רבות את רשות הניקוז ירדן דרומי עובד דרור ז"ל). לנסוע (עביר לכל כלי הרכב), לעצור בחורשות קטנות ומרגיעות, לנשום את האויר ובעיקר לצפות לעבר הנופים הנשקפים. ובין לבין גם שלל אתרים, מקומות כשרים לאכילה, מעיינות (אנחנו הרי בעמק המעיינות..) והרבה מורשת, ציונות וגם פרק תנכ"י עשיר.

דרך נוף

תחילה לפרק התנכ"י הפחות מוכר. ציון קברה של האשה השונמית משונם, הלו היא סולם לא הרחק מהמושבה מרחביה.
אל האשה השונמית

נוסעים בכביש העולה למרחביה ובכיכר ממשיכים עד לישוב סולם. נכנסים ונוסעים לפי כיוון המסגד הירוק הבולט בשטח. ליד סניף הדואר, מחנים. יורדים למעיין, ואז עוקפים את המבנה, שם ממוקם ציון קברה של האשה השונמית כמתואר במלכים ב' פרק ד'.
"וַיְהִי הַיּוֹם וַיַּעֲבֹר אֱלִישָׁע אֶל שׁוּנֵם וְשָׁם אִשָּׁה גְדוֹלָה וַתַּחֲזֶק בּוֹ לֶאֱכָל לָחֶם וַיְהִי מִדֵּי עָבְרוֹ יָסֻר שָׁמָּה לֶאֱכָל לָחֶם.." תיאור מדהים ושיעור לחיים. והכי חשוב זה כאן ונוח להגעה.
משם נעשה דרכנו לכיון הגלבוע שעכשיו בשיא פריחתו.

השונמית

מסלול פריחה בהר ברקן

התחלנו עם התנ"ך ונאה להמשיך בו. נעלה בכביש העולה לגלבוע סמוך לניר דוד לפי השילוט. במחצית הדרך שילוט המפנה ימינה להר ברקן.
גובהו של ההר 497 מ' ומרחבת התצפית (ליד המגדל) מסומן שביל מעגלי המקיף את הפסגה ולאורכו לוחות הסבר ותיאורי תצפית לכיוונים שונים. מההר ניתן לראות את עמק יזרעאל, עמק חרוד ועמק בית שאן (ממערב למזרח), את יישוביי העמק השונים (ממש על פי השיר "מבית אלפא ועד נהלל". מדרום מזרח ניתן לראות את ג'נין ואת הכפרים השוכנים בצפון השומרון.

במסלול, בור מים וגת עתיקה שרידים לישוב עתיק ששכן באזור. את אירוס הגלבוע (סמלה של החברה להגנת הטבע וסמלו של הגלבוע) הפורח בתחילת האביב וצמחיה א"י טיפוסית.

שמות ההרים בגלבוע, כמו זה שבו אנו מסיירים, נקראים על שמם של שאול ובניו (מלכישוע, עמינדב, יהונתן) שנפלו בקרב כנגד הפלשתים (שמואל ב') שתקפו מאזור גבעת המורה (אשר מצפון לעמק) אשר גופותיהם נתלו בחוצות בית שאן (שממזרח).

קינת דוד על שאול ובניו מתחילה במילים "הרי הגלבוע אל טל ואל מטר עליכם ושדי תרומות" (שמואל ב' א' 21) ואכן למתבונן סביב הגלבוע, במיוחד בצידו המזרחי ההר נראה קרח. הסיבה לכך היא שהעננים ממטירים את כל המים שבהם בצד המערבי ושעה שהם גולשים אל העמק מזרחה הם מתרוקנים מלחות וגשם והצד המזרחי נשאר מיותם.

שביל ברקן

סלימה קולעת הסלים

נרד בדרך בה עלינו עד לסלימה קולעת הסלים בחפציבה, שם פוגשים את סימה אורן. אשה מדהימה המתמחה באומנות קליעת סלים. יושבים, במרכז המבקרים ופשוט נהנים מכל רגע. גדולים וקטנים, כולם יחדיו יוצרים.
פיתוח יכולות אישיות בתחומי עבודת יד הפכה להיות אחת היצירות המעניינות. במיוחד בימים של צדק חברתי ובמיוחד בתחומים אשר אינם מחייבים רכישת חומרים יקרים. מתוך כל תחומי עבודת היד, האומנויות השימושיות, ומיומנויות הייצור באמצעים עצמיים בולט תחום הקליעה באופן מיוחד. בזכות היותו כזה, המבוסס באופן מוחלט על חומרים מן הטבע שאותם ניתן לאסוף בכל טיול או סיור בסביבה (בניגוד לסריגה למשל ששם יש לרכוש את חומרי הגלם בחנות). אל תחמיצו. פשוט נפלא . 04-6534305
עוד בסביבה

 

גן גורו

אחרי מנוחה קצרה לגולת הכותרת של העמק. "לא שותה מים" הוא שמו של הקאולה, אחד מארבעת בעלי החיים המיוחדים שהובאו היישר מאוסטרליה. לטובת הצילומים הוא נאות להניע את רגליו למספר שניות. לא הבנתם? יש הסבר אלקטרוני. איפה זה? כן. בגן גורו. גן שבו עשרות קנגרו מסוגים שונים. 04-6488060

 

מוזיאון תל עמל

מוזיאון, העשוי כחומה עשויה עץ ובמרכזה מגדל תצפית המתנשא לגובה 12 מטרים . בתוככי המבנה מוזיאון המתאר בצורה מרשימה את סיפור ההתיישבות בארץ בשנים תרצ"ו- תרצ"ט ימי חומה ומגדל.

 

והיכן אוכלים ולנים באזור?

אז כמה אפשרויות מתוכן בחרנו אחת חדשה.
ינאיs קפה מסעדה בצומת מגידו- חלבית כשרה למהדרין
בצומת מגידו בפתחו של העמק הנרחב הזה מתאים גם כפתיחה ליום עם ארוחת בוקר עשירה ומגוונת (מפתח המסעדה ניתן לרדת לנחל הקיני . עוד מסלול יפה באזור..) וגם לסיומו של יום.

ינאי 1
זהו בית קפה ומסעדה חלבית כשרה למהדרין המציעה מגוון מנות הכוללות סלטים, מטבלים ומנות עיקריות עשירות וייחודיות. בתום הארוחה או לפניה, סוגי קפה עשירים וארומטיים שנעשים במקום. ייחודו של המקום באופיו. בעל המקום דודו ינאי מלווה שנים ארוכות את תחום האוכל. בצומת זרזיר ממוקם בית אוכל שלו המשמש בעיקר כקייטרניג בחמישי ובשישי. המקום מלא. דודו וצוותו מתחילים את היום ( או הלילה בעצם..) בשתיים לפנות בוקר כדי לתת מענה לסועדים. האוכל נהדר. נחזור לינאי s . מתי טעמתם פעם ניוקי עם ערמונים חמים? פשוט נהדר. מרק במתכון דרוזי, מגדל דגים (כן גם זה קיים ) ושלל קינוחים מיוחדים. והכי חשוב כשרות מוקפדת ומהודרת. טל' : 04-620494

לינה בגן בעדן בטירת צבי

חדרי אירוח חדשים ומפוארים לצד מסלול טיול באוירה דתית – ציוניות ואיכותית
חדרי אירוח חדשים ויפים, מסלול טיול נפלא בקיבוץ ובסביבותיו, ביקור בסליק הסודי, גילוף מזוזות, פסיפס יפה בפתח בית הכנסת ומעל הכל אוירה דתית –ציונית. כולם יחדיו וכל אחד לחוד הם סיבה טובה לפקוד את המקום בשבתות ובימי החול. "גן בעדן" אירוח כפרי הוא שמו של מקום הלינה במקום. זו לא לינה כפרית כפי שהורגלתם. זו חוויה אחרת.
מדשאות מוריקות, טווסים הפורסים כנפיהם משוטטים בכל פינה ומעל הכל כבר אמרנו. אוירה דתית איכותית.

טירת צבי 008
כדי להשלים את חווית הלינה מארגנים במקום סיורים בימי שישי ובשבת לפני הארוחה. אתרי המקום אינם מותירים ספק. מדובר במקום איכותי. דגם הטירה העשוי בוץ מלמד על שמו של הקיבוץ. טירה על שמו של הרב צבי קלישר ממניגי הציונות הדתית. בית המדרש במקום נושא את שמו.
באחת מפינות החמד של הקיבוץ בית התמר ובו סליק סודי אליו יורדים בגרם מדרגות, סיפורו של עץ התמר ושלל מזוזות עשויות מעצי הסביבה. יוסי שמואלי אמן בן המקום יושב עם הילדים על הדשא המוריק מוציא גזם עץ ומתחיל לגלף. בתוך דקות המזוזה עשויה לתפארת. יוסי הוא גם ממדריכי הסיורים במקום.
ובלי בעלי חיים הרי אי אפשר.אז או בטיול של שבת אחר הצהרים או בזמן אחר סורו לדורסיה. בעלי חיים מסוגים שונים ובהם צפרים דורסות, קופים וחסידות, גדיים שאך נולדו. חוויה לכל המשפחה. תיירות טירת צבי- אירוח כפרי גן בעדן 04-6078884



0 תגובות